دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
05 آبان 1397 - 10:38

حماسه راهپیمایی اربعین حسینی باطل السحر کید دشمنان

اربعین حسینی روز ۲۰ صفر، چهلمین روز پس از واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (ص) از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (ع) به کربلا آمد.
نویسنده :
سامان کریمی
کد خبر : 1649

پایگاه رهنما :

اربعین حسینی روز ۲۰ صفر، چهلمین روز پس از واقعه کربلا و شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش روزی است که جابر بن عبدالله انصاری صحابی رسول خدا (ص) از مدینه برای زیارت قبر امام حسین (ع) به کربلا آمد. او اولین زائری بود که به همراهی عطیه عوفی قبر شریف آن حضرت را زیارت کرد. در منابع آمده است که جابر در سرزمین کربلا اینگونه می‌گفت: «سلام بر شما اى ارواحى که در کنار حسین نزول کرده و آرمیدید، گواهى می‌دهم که شما نماز را بپا داشته و زکات را ادا نموده و به معروف امر و از منکر نهى کردید، و با ملحدین و کفار مبارزه و جهاد کرده، و خدا را تا هنگام شهادت عبادت نمودید.» و سپس گفت: «به آن خدائى که پیامبر را به حق مبعوث کرد ما در آنچه شما شهدا در آن وارد شده‌‏اید شریک هستیم». عطیه عوفی مى‏‌گوید بعد از اینکه جابر این سخنان را بر زبان جاری کرد به او گفتم: «ما کارى نکردیم! اینان شهید شده‌‏اند.»، جابر گفت: «اى عطیه! از حبیبم رسول خدا صلى الله علیه و آله شنیدم که مى‏‌فرمود: «من احب قوما حشر معهم و من احب عمل قوم اشرک فی عملهم»، هر که گروهى را دوست داشته باشد با همانان محشور گردد، و هر که عمل جماعتى را دوست داشته باشد در عمل آن‌ها شریک خواهد بود.» در خصوص مفاد این روایت قابل ذکر اینکه آنچه از معارف قرآنی و روایت ائمه معصومین علیهم السلام برداشت می‌شود مؤید آن است که جای پرداختن به آن در این مختصر نیست و از طرفی این روایت به ما می‌آموزد که همراهی با یک جریان، گروه یا قوم و دخیل بودن در مواضع و اقدامات آن‌ها نیاز به همراهی و سمپاتی و ثبت نام در فهرست هواخواهی و عضویت آن‌ها ندارد؛ حتی لازم نیست حیات انسان همزمان با آن‌ها باشد بلکه محبان یک قوم و جماعت با آن‌ها محشور می‌شوند و اگر اقدامات یک جریان و جمعیت را دوست داشته باشی نه در ثواب یا عقاب آن بلکه در خود عمل شریک هستی و با این وصف خشنودان از جنایت یزیدیان در عاشورا در همه اعصار یزیدیند و محبان مجاهدان در راه توحید خصوص عاشقان و شیفتگان اباعبدالله الحسین علیه السلام در همه اعصار حسینی اند. عشق و دلدادگی به شهید مظلوم کربلا و شوق حضور در این مکان مقدس و توفیق زیارت شهید کربلا و یارانش همیشه در دل حسینیان همه اعصار جوشش داشته و از نقل‌های تاریخی این گونه به دست می‌آید که تشرف به بارگاه نورانی سالار شهیدان با پای پیاده، از زمان حضور ائمه رایج بوده و از نقاط مختلف سرزمین اسلامی صورت گرفته است؛ واز مردم عادی تا علمای بزرگ دینی عامل به این سنت حسنه بوده اند و راهپیمایان این آسمانی‌ترین مسیر زمینی در قرون گذشته و به مقتضای حکومت‌های مختلف، مشکلات بسیاری به خود دیده وهمان گونه که زیارت شهیدان کربلا در زمان‌ها مختلف دچار سختی‌های فراوان بوده، این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است.
از سوی دیگر حماسه راهپیمایی اربعین حسینی در تداوم بزرگداشت قیامی خونین است که تمام ساحت زندگی بشراعم از عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی و... را تحت تاثیر قرار دارده است. از این رو به مرور زمان و به خصوص بعد از سقوط رژیم صدام درعراق از یک اقدام معنوی با قصد نیل به ثواب اخروی صرف، فاصله گرفته و دیگر ابعاد تاثیرگذار آن در ساحت‌های مختلف زندگی مسلمانان خصوص شیعیان عراق و ایران نمایان شده است. در زمانی که جهان کفر تمام قد در مقابل انقلاب اسلامی ایستاده و برای رسیدن به اهداف ددمنشانه اش از هیچ نیرنگ و دسیسه‌ای فروگذار نکرده و برایش کودکان مسلمان شیعه زیدی یمن و کودکان مسلمان سنی غزه فرقی ندارد، راهپیمایی عظیم اربعین در راستای شعار حسینی «هیهات من الذله» می‌تواند باطل السحر کید جهان غرب بر علیه اسلام باشد. حضور مسلمانان جهان در این حماسه بزرگ ازمسلمانان کشور‌های آفریقای گرفته تا شرق آسیا و مسلمانانی از سایر نقاط جهان در مقطعی که دشمنان اسلام به سرکردگی آمریکا هدفی جز تفرقه واختلاف بین کشور‌های اسلامی و به غارت بردن سرمایه‌های مسلمانان و فروش جنگ افزار‌های خود ندارد، می‌تواند نقش بی بدیلی در راستای رافت، مهربانی، همدلی و وحدت مسلمانان بوده و و ناکامی دیگری را برای دشمنان در پی داشته باشد. همانگونه که شاهد بودیم و دیدیم که توطئه و اقدامات آنان برای ایجاد اختلاف و دشمنی بین مردم مسلمان ایران وعراق درهفته‌های اخیر در پرتو عشق به سالار شهیدان و حضور زائران ایرانی در حماسه بزرگ راهپیمایی اربعین بی اثر گردید و مردم عراق برای میزبانی از زوّار امام حسین علیه السلام در نهایت ایثار و کرامت سنگ تمام گذاشته و آنان را بیش از پیش مزید امتنان خود نمودند؛ و این نیست مگر در پرتو عشق و دلدادگی به ساحت مقدس شهید کربلا امام حسین (علیه السلام).

ارسال نظرات